PR och kommunikation

Som erfaren PR- och kommunikationskonsult har jag under de senaste åren varit kundansvarig för stora, internationella företag med fokus på teknik, dataanalys, och digitalisering. I mitt arbete ingår strategiskt och kreativt PR- och kommunikationsarbete, där jag även fungerar som projektledare och producent av texter och annat innehåll. För flera av mina kunder har jag haft rollen som projektledare och samordnare av PR och kommunikation i Norden.

Min specialisering omfattar även platsmarknadsföring och arbete för regional utveckling, bransch- och investeringsfrämjande organisationer och kreativa näringar. Jag har även en gedigen erfarenhet av att arbeta med offentliga uppdragsgivare, kommuner och myndigheter. Som rådgivare har stöttar jag ledningsgrupper, kommunikations- och säljteam, och arbetat med varumärkesutveckling samt research och analys inom kreativa sektorer, miljö och miljöteknik.

Mina kompetensområden omfattar:

  • Research & analys: Analyser för affärsutveckling, och kommunikations- och marknadsplanering. Analyser och rapporter såsom attitydundersökningar, marknads- och omvärldsanalyser, medieanalyser, målgruppsanalyser och konkurrentanalyser.
  • Strategisk PR- och kommunikationsplanering: Effektiv planering för att säkerställa en strategisk och professionell kommunikationen.
  • Kreativ kampanjplanering: Utveckling av engagerande kommunikationsaktiviteter, budskap och narrativ.
  • Varumärkesutveckling: Utveckling av varumärkes- och budskapsplattformar.
  • Strategi och operativ aktivering av digitala kanaler och sociala medier: Planera och genomföra effektiva digitala och sociala mediestrategier.
  • Medieträning: Förberedelse av individer och grupper inför mediakontakter.
  • Kriskommunikation: Expertis inom krishantering och kommunikation.
  • Contentutveckling: Kunskap om att skapa engagerande, informativt och varumärkesanpassat innehåll för olika kanaler och publik.
  • Spökskrivare: Utvecklas texter som spökskrivare år olika talespersoner, som kan avse debattartiklar, krönikor och underlag till presentationer och tal.
  • Press- och Mediekontakter: Hantering av publicitet och medierelationer.
  • Dataanalys och mätning: Förmågan att analysera och tolka data för att mäta effektiviteten av PR-insatser och justera strategier baserat på datainsikter.
  • SEO och SEM: Grundläggande kunskap om sökmotoroptimering (SEO) och sökmotormarknadsföring (SEM) för att förbättra synligheten och påverkan av online-innehåll.
  • Personal branding: Expertis inom att bygga och underhålla ett starkt personligt varumärke för personer.
  • Nätverkande, relationsskapande och investor relations (IR): Förmågan att bygga och underhålla relationer med media, beslutsfattare, och andra intressenter.
  • Event- och utbildningsproduktion: Planering och produktion av kundevent och externa evenemang.
  • Kunskap om nya tekniker: Insikt i och anpassning till nya tekniker som AI, VR/AR, och metaverse, vilka alla påverkar kommunikationslandskapet.
  • Internationell kommunikation: Projektledning av marknadsföring och kommunikation i internationella miljöer.
  • Försäljning och affärsutveckling:
  • Ledarskap och teamutveckling: Färdigheter i att leda, coacha och utveckla team.
  • Branschkunskap: primärt inom teknik, innovation, kreativa näringar, miljö, samhällsbyggande och marknadsföring/media.

För mer information om mitt arbete och Cloudberrys tjänster inom PR och kommunikation, kontakta mig på joakim@cloudberry.se.