Fallstudier av ekonomiska effekter och värden för två tv-serier inspelade i Kiruna och Norrbotten

Filmberättelser och deras produktion genererar en mängd ekonomiska effekter och värden. Utöver de direkta och indirekta effekterna som härrör från själva produktionen, kan filmberättelser även skapa värde för den plats eller region där de spelas in. En film med en stark koppling till en specifik plats kan bidra till marknadsföringsvärden för regionen, både som inspelningsplats och besöksdestination, samt förknippade varor och tjänster. Vissa filmer, både fiktiva och dokumentära, har förmågan att attrahera besökare till inspelningsplatsen, ett fenomen känt som filmturism. Det återstår att se vilken publikstorlek de tv-dramer som analyseras här kommer att uppnå och vilken inverkan filmberättelserna kan ha på turismen. I denna rapport inkluderas ett avsnitt om potentiella scenarier för filmturism. Vissa berättelser kan vara värdefulla för att stärka eller utveckla en plats identitet, även om de inte direkt lockar turister. Denna undersökning fokuserar på två stora tv-produktioner, vilket speglar den senaste tidens trendskifte från långfilmer till tv-dramatik. Tv-serier har blivit mycket populära. Studien utfördes på uppdrag av Filmpool Nord och genomfördes av Joakim Lind, forskare vid Handelshögskolan vid Åbo Akademi University, och som konsult och analysansvarig på Cloudberry Communications AB. Jan Schiratzki från K2 Analys bidrog med second opinion och expertis inom kontakt- och annonsvärden. Undersökningen utfördes under perioden april till oktober 2016.