Analys av sekundära ekonomiska värden och effekter från Tom Tits Experiment i Södertälje

Sammanfattning

Tom Tits Experiment startade 1985 i Södertälje och har sedan dess utvecklats till att bli ett av Sveriges ledande science center, sett till såväl innehåll som besökare. Verksamheten ägs av kommunala Telge AB och drivs i nära samarbete med kommunen, akademi och näringsliv.

I den här rapporten redovisas resultatet av det uppdrag som Cloudberry Communications genomfört på uppdrag av Telge AB och som syftat till att identifiera vilka konkreta värden som verksamheten i Tom Tits bidrar till. Uppdraget har genomförts i form av insamling och analys av sekundärdata, kvalitativa intervjuer och en enkätundersökning riktad till privatpersoner.

Slutsatsen av analysen är att Tom Tits ger upphov till värden och effekter som är såväl betydande som mångartade och komplexa. Här finns direkta och sekundära värden som påverkar olika grupper av individer och organisationer, lokalsamhället, regionen och även nationellt.

Studien har identifierat nio kategorier av värden och effekter: de verksamhetsekonomiska, varumärkeseffekter, besökseffekter, lärande och kompetens, kunskapsutveckling, attitydpåverkan, individuella och sociokulturella effekter, samt effekter på relationer och nätverk. Av dessa kategorier har sedan bildats fyra områden som undersökts mer i detalj:

1. Utbildning: kärnan i Tom Tits visar på stora och tydliga värden på både kort och längre sikt, monetärt och icke-monetärt. Dessa värden och effekter avser dels de elever som besöker Tom Tits, dels de pedagoger, lärarstudenter och utbildningsledare som utvecklas genom verksamheten. I praktiken finns inget jämförbart alternativ till Tom Tits att tillgå i regionen och stora delar av landet. Verksamheten bidrar även till Södertäljes rykte bland pedagoger.

2. Sociala värden: Studien visar att Tom Tits bidrar till att Södertälje kommun blir mer intressant som bostadsort och till ökad känsla av gemenskap och stolthet. Att leva i en attraktiv kommun är viktigt för invånarnas självkänsla och identitet, något som inte kan mätas i pengar. Verksamhetens karaktär är också sådan att den överbryggar de skillnader i klass och etnicitet som finns i Södertälje, och även pekar ut de möjligheter till livschanser som finns genom utbildning.

3. Varumärkesvärden: Enkätundersökningen visade tydligt att Tom Tits med mycket god marginal är den besöksverksamhet som associeras positivt till Södertälje. Tom Tits har sådan räckvidd att verksamheten bidrar till att stärka Södertäljes varumärke i hela landet och även utomlands. Tom Tits skapar också varumärkessynergier med andra vetenskapliga och kulturella verksamheter i Södertäljes centrala delar. Dessa värden kan relateras till monetära värden.

4. Turism: Tom Tits är Södertäljes främsta enskilda besöksmål. I enkäten svarar 85 procent av barnfamiljerna att de skulle vara intresserade av att besöka Tom Tits om de skulle besöka Södertälje. Effekter och värden från turism och besökare är också det tydligaste monetära värdet i studien. Beräknat 180 000 besökare årligen bidrar verksamheten till en turistomsättning på till 60–65 miljoner kronor per år, vilket nio procent av den totala turistomsättningen i Södertälje. Skatteeffekten för dessa 9 procent innebär 3,8 miljoner kommunala skattekronor och 2,3 miljoner skattekronor för regionen.

Tom Tits bidrar även till cirka 46 årssysselsatta inom turismen i Södertälje utöver de som är direkt sysselsatta i Tom Tits verksamhet. 

I rapportens avslutande del diskuteras Tom Tits som en pusselbit i den helhet av verksamheter som bidrar med värdeskapande och positiva effekter i Södertäljes kommun. Tom Tits verkar i ett växelspel med andra värden och kan genom ökad integration och samarbete med andra verksamheter och aktörer få ännu större betydelse, för såväl kommunens marknadsföring och ekonomi som för den kompetenshöjning inom naturvetenskap och teknik som är verksamhetens grundidé.

Underlaget till rapporten resulterade även i en akademisk artikel – här.